Top 10 Spørgsmål For Begyndere

Artikel Resumé: Denne artikel er skrevet for at besvare de mest almindelige spørgsmål stillet af nye løbere, og folk der begynder at løbe igen, efter en pause på over et år.

Spørgsmål: Hvor længe skal mine første løb varer?
Svar: I den første uge, er 15 minutter rigeligt. Efter dette, bør dit mål være at øge denne tid gradvist.

 

Spørgsmål: Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan løbe non-stop i 15 minutter?
Svar: Du må ikke føle dig dårligt tilpas. I begyndelsen har de fleste mennesker problemer med at løbe mere end et par minutter ad gangen. Med andre ord, er det normalt. Vi foreslår at du bl.a. tjekker vores løbeguides ud. De er meget effektive for begyndere.

 

Spørgsmål: Hvor ofte skal jeg løbe?
Svar: For begyndere, anbefaler vi tre eller fire dage om ugen. Jeg vil også anbefale skiftevis løb og hviledage. Dette vil give din krop tid til at komme sig og tilpasse sig til de påvirkninger, du giver den.

 

Spørgsmål: Hvor langt skal jeg løbe?
Svar: Jeg undgår bevidst at nævne afstand i denne plan, fordi hvis du fokuserer på afstand, vil du sandsynligvis også begynde at fokusere på hastighed. I starten bør du undgå en vægt på hastighed, fordi alt for hurtigt løb i løbet af for kort tid, kan føre til skade.

 

Spørgsmål: Hvor hurtigt skal jeg løbe?
Svar: Du bør være i stand til nemt at kunne føre en samtale, og du bør ikke blive forpustet. Dette er for nogle mennesker, en hård rettesnor at følge, fordi de føler, at de løber for langsomt. Hvis du føler dette, skal du huske, at i begyndelsen af din løbe karriere, er det afgørende, at du fokuserer på et tempo, som er behagelig. Hvorfor? Fordi, at løbe for hurtigt for tidligt, ikke når at bygge de korrekte hjerte-kar-forbedringer, du har brug for, for at være et vellykket løber. Så, tag dig god tid og hav det sjovt!

 

Spørgsmål: Jeg er bange for jeg vil ikke være i stand til at holde mig til planen - hvordan forbliver jeg motiveret?
Svar: Meld dig til et løb. Gør det nu! Med et løbe mål og løbe præmier, det vil være en vigtig kilde til motivation. Jeg garanterer det.

2. Løb med en partner. Og lov at komme hinanden til rådighed på de hårde løbeture. Ingen af jer ønsker at lade den anden i stikken.

3. Fokusér stærkt på at komme gennem de første tre uger. Det tager omkring tre uger at etablere en vane. Hvis du kan komme igennem de første tre uger, vil dit sind og krop finde det meget nemmere at komme igang.

4. Overdriv det ikke. At løbe for hurtigt, for langt eller for ofte i begyndelsen kan brænde dig ud, gøre ondt, eller skade dine muskler og led, ingen af disse ting er meget motiverende.

5. Hvis du begyndere at løbe for at tabe kilo, prøv ikke udelukkende at fokusere på vægttab. Dette skyldes især i at i starten af din løbe karriere vil du sandsynligvis tage en vis vægt på, på grund af muskel vækst – dette er en meget god ting, fordi muskler forbrænder fedt. For at få din opmærksomhed væk fra dette, kan du begynde at tage målinger og billeder af din krop et par gange om måneden. Du vil blive glad for at se målende falde, selvom kiloene ikke i første omgang følger trop.

6. Noter dine erfaringer i en blog eller på et forum og få kontakt til andre løbere for støtte. Du vil blive overrasket over, hvor meget støtte, du får!

7. Mind dig selv om ofte, at ved udgangen af et program, vil du være i bedre form, tyndere og vil være i stand til at løbe non-stop i en time!

 

Spørgsmål: Hvordan kan jeg vide, om jeg løber korrekt?

Svar: Dette er et klogt, fælles spørgsmål blandt begyndere. Desværre er svarene ofte ikke så gode som spørgsmålet. Begyndere får ofte at vide at de skal løbe på en måde, der føles "naturlig". Jeg har en meget forskellig opfattelse. Jeg tror, at for mange af os, betyder "naturligt" ikke altid korrekt. Hvis du tvivler på dette, så spørg dig selv, hvorfor det oftest er sagt, at 50 til 60% af løbere er tilskadekomne hvert år.

 

I de sidste mange år, har eksperter fortalt løbere at de skal lande på hælen og rulle frem mod tæerne. Som vi ser det, er problemet med at lande på hælen, at det betyder, at din fod lander foran din krop - dine fødder opfører sig som bremser. Og dette kan vores min mening, føre til alle mulige problemer.

Vores langsommelige svar er overstået, men jeg vil gerne efterlade dig med to budskaber. For det første, at det er tid til at finde ud af at løbe korrekt. Efter en nybegynder del af din løbe karriere, er det sværere at ændre, hvordan du løber. Andet, at du bør forske dette spørgsmål, indtil du er tilfreds og du føler at du har det rigtige svar. Gennemsøg forskellige sites og artikler efter løbeteknikker.

 

Spørgsmål: Skal jeg strække ud?

Svar: For kun et par år siden, ville svaret fra næsten alle, som du spurgte have været et absolut "ja!". Men nyere forskning på området har været med til at fortælle os andre ting:

Udstrækning før du løber kan faktisk være dårligt for dig. Det kan føre til skade.

Det er bedre til at varme op langsomt (fx ved at starte ud med at gå tur), end at strække ud før du løber.

Udstrækning efter fem minutters let løb er mere hensigtsmæssigt end udstrækning inden du løber.

Udstrækning når du har løbet, er altid en god ting.

Udstrækning som en enkeltstående aktivitet (fx Yoga) kan være yderst gavnligt for løbere.

 

Spørgsmål: Skal jeg ændre, hvordan jeg spiser, nu at jeg løber?

Svar: I begyndelsen, for løbere der løber under en time om dagen, er ernæring ikke et stort problem. Du behøver virkelig ikke at tilføje noget særligt til din kost. Når det er sagt, hvis dine spisevaner var fattige, før du begyndte at løbe, er det et godt tidspunkt at rette dem. Vand er en løbers bedste ven. Drik vand før og efter du har løbet.

 

Spørgsmål: Jeg løber for at tabe mig, hvor meget kan jeg forvente at tabe?

Svar: Ahhh, det gamle spørgsmål. Der er mange faktorer at overveje. Der kunne/burde skrives en bog. (hmm...). For nu, er her et par ting for dig at tænke over:

Løb er øverst på listen over aktiviteter for antallet af kalorier, det brænder, så du har gjort dig et godt valg, ved at inkludere det i din vægttabs strategi.

Mange løbere taber sig ikke, fordi de belønner sig selv til at løbe ved at spise mere eller mere usundt. Så er belønningen ofte ikke meget givende på lang sigt.

Mens du sandsynligvis taber dig ved at løbe 30 minutter tre gange om ugen, vil mere markant vægttab normalt ikke ske, før du løber oftere og med længere varighed. Budskabet: Klar dig igennem det som en nybegynder, og du vil høste fordelene i langt større mængder resten af din løbe karriere.