Tips til løbetræning

Du behøver heller ikke være medlem af en fitnesskæde for at løbetræne. Du kan tilpasse træningen fuldstændig efter dine egne ønsker og behov. Du vælger selv rute, distance og tempo, samt hvornår på dagen du træner. Du er derfor heller ikke underlagt kravene, der kan være til et hold i fitnesscentret. Derudover er der selvfølgelig muligheden for at blive en del af en løbeklub, hvis man har svært ved at holde sig selv oppe på det. De fleste der løbetræner, eller prøver at komme i gang med det, nævner primært to ting, som gør det svært for dem at holde motivationen højt: kedsomhed og mangel på selvdisciplin. Det er en almen overbevisning for ikke-løbemotionister, at løb er den kedeligste form for motion. Det er selvfølgelig helt individuelt, hvor hurtigt og hvor meget man bliver grebet af motionsløbet, men man er også nødt til at give det en chance. Al begyndelse er svært, så første tip i denne artikel er, at man skal forsøge at løbe i en måned, før man udelukker det fuldstændig. Kroppen skal have noget tid til at fornemme alt det positive en løbetur medfører, og overskuddet skal først opbygges, før man kan mærke, at det kommer til at mangle, hvis man ikke løber. 
 

Løbeudstyr kan være en sjov del af løbetræningen

Som med alt andet i livet, gør legetøj alting lidt sjovere. Det er derfor klart, at man ikke skal gå ned på udstyr, når man løbetræner. For mange mennesker betyder det rigtig meget, at de har noget lækkert løbetøj på, når de løbetræner. Det kan være at man ønsker et bestemt mærke til sine løbetights, eller også ønsker man en specifik farve. Det kan være den refleksgule løbejakke, eller de flotte mønstrede tights, der netop trækker en ud på en løbetur en søndag, hvor man egentlig havde mest lyst til bare at ligge i sengen og flade den. 

Det er helt forståeligt i træningsbranchen, at man tager imod enhver ting, der kan motivere en. Derfor er det også rigtig vigtigt, at man får investeret i nogle gode løbesko fra start af træningen. Det nytter ikke, at man løber i nogle sko der er for store, eller ikke støtter i anklen, så man får ømme tæer eller vabler. Det er ikke den rette måde at finde motivationen. Det er dog også en fejl, at mange tror, at løbesko skal være meget dyre for at være gode nok. Hvis du er nybegynder, kan du sagtens klare dig med løbesko til under 500kr. Det er klart, at hvis du har intentioner om at løbe marathon, eller ugentligt løber 10 km ture, så er det nok en god ide at finde nogle sko, der giver helt optimal støtte. Man kan også få gode løbetests i butikkerne, hvor de finder ud af, om man supinerer, pronerer eller har en neutral fodstilling. Alt dette er selvfølgelig fint at få undersøgt, men det vigtigste er at mærke efter i sin fod, om skoen sidder godt.

 I nogle butikker kan man lave en aftale, hvor man kan få lov at afprøve skoene og så levere dem tilbage, hvis de generer. Det er dog kun de sko, som ligger i den dyrere prisklasse. Et andet tip til ting, der kan gøre det sjovere at løbe, er hvis du køber et løbe ur. Den nye generation af løbeure har utallige seje funktioner, med alt fra GPS og pulsmåling, til fedtforbrænding og databaser der holder styr på dine løbeture og din progression. Løbeuret kan let kombineres med et godt træningsprogram, som kan hjælpe dig med at holde selvdisciplinen ved lige.

Det er altid svært at gøre noget, når man ikke strengt nødvendigt skal det. Derfor kan et træningsprogram gøre det lettere for dig at få gang i nogle gode løberytmer. En personlig træner kan hjælpe dig på vej med både program og kostplan samt understøttende styrketræning.
Indenfor udstyr er det selvfølgelig også vigtigt, at man får klædt sig efter vejret, når man skal ud at løbe. Man kan med fordel investere i et par løbevanter, et tyndt pandebånd og muligvis nogle knæstøtter, hvis man let får ømme knæ i vinterkulden. På den måde bliver vejret aldrig en undskyldning for ikke at løbe. Mange har nemt ved at skyde skylden på regn eller kulde, når de aflyser en løbetur, men det er en rigtig uheldig ting, da det tit er mere behageligt at løbe i støvregn og i lidt mildere temperaturer. Man kan derfor holde sig selv op på en god og givende løbetur, hvis man har sit udstyr i orden, og klæder sig på efter de forhold, man kommer til at møde på sin løbetur.