Tips til løb i koldt vejr

Hvordan du holder dig løbende, selvom der er vinter

 

Faldende temperaturer og mindre lyse timer udenfor, betyder ikke at du skal stoppe med at løbe udenfor. At løbe I det kolde vejr, kan hjælpe dig med at få varmen, give dig mere energi, og garantere at du vil se bedre ud, når tiden for badetøj og strandfester træder ind. Følg disse tips, hvis du vil du dog løbe I det kolde:

 

Vær opmærksom på temperaturen og vinden 
Hvis vinden er stærk, kommer vinden ind under tøjet, og fjerner det ekstra stykke tøj, som holder varmen inde. Dine bevægelser skaber også mere kulde, da dine bevægelser skaber forhøjet vindtryk foran dig. Hvis temperaturen falder til under 0, eller vinden er under -12, så tag kondicyklen istedet.


Beskyt dine hænder og fødder

Så højt som 30% af din kropsvarme, slipper ud, via dine hænder og fødder. På kolde dage er det en god idé, at påføre handsker some er svedtransporterende. Du kan også smide varmepudder ind I dine handsker. Det er også en god idé at tage tynde sokker, med at lidt tykkere lag uden på, på.

 

 


Tøj i lag

Start med et tyndt lag træningsundertøj, som transportere sved væk fra kroppen. Hold dig væk fra bommuld, eftersom det opsuger sveden, og holder dig våd. Et ydre, iltoptagende lag, er godt. Vælg noget nylon eller Gore-Tex, some er godt mod vind, men som stadig holder varmen og fugten ude, hvilket forhindre overophedning eller nedkølning. Hvis det er virkelig koldt udenfor, har du også brug for et mellemlag, så som fleece.


Ikke for meget tøj 

Når du kommer igang med at løbe, vil din krop blive opvarmet, og så vil du måske føle dig lidt nedkøle. En god tommelfingerregel: Klæd dig på, som var det 20 grader mere udenfor, end der i virkeligheden er.